TRENING OG KOSTHOLD

Hei og god fredag! Det var mange av dere som ønsket et treningsinnlegg, og jeg må bare si at jeg er langt ifra profesjonell innen trening, så dette innlegget er skrevet basert på egne meninger og opplevelser, så here we go:

 



Trening og mosjon har alltid vært noe jeg har likt å holde på med. Helt fra jeg var liten, tok mamma og pappa meg med på lange gå- og sykkelturer, jeg var med i mange forskjellige idretter, og jeg har egentlig bare utviklet et svært godt forhold til trening. Perioden Januar 2014 til Juni 2014, var den mest intense perioden med trening. Bildene under er fra denne perioden, da jeg var i den beste formen jeg noen gang har vært i.  derimot er jeg langt ifra i den formen som dere ser på bildene, og det skyldes rett og slett at jeg har flyttet, og nå går et veldig tøft studie da jeg ikke har mye tid og overskudd til trening. På bildene holdt jeg meg også til en veldig streng matplan (vil ikke kalle det diett, for det høres så ekstremt ut). Den gikk ut på at jeg spiste masse proteinrik og "ren" mat. Jeg spiste masse på den tiden, så til dere som spiser kjempe lite for å bli tynnere = det funker ikke folkens, i hvertfall ikke over en lang tid.

Sult påvirker kroppen negativt på flere områder. Den blir stresset, konsentrasjonsevnen går ned, man går glipp av viktige næringsstoffer, og man blir svak og tiltaksløs fordi man ikke får nok energi. Kroppen er avhengig av jevn tilførsel av energi for at vi skal klare å leve. I perioder med sult, vil kroppen derfor sette ned forbrenningen kraftig for å bruke minst mulig unødige krefter. Den setter altså inn alle krefter for å overleve, og for å gi nok energi til cellene i kroppen. 

Vi trenger altså mat for å kunne forbrenne. Det er det samme som energi, man kan jo ikke bruke noe energi om man ikke har noe energi i utgangspunktet? Det som skjer med kroppen hvis du ikke spiser nok, er at den går over i et "sultemodus". Kroppen vår er bygd slik, og dette stammer fra laangt tilbake, da det ofte var drålige tider og kroppen måtte spare på det lille den inntok. Det som altså skjer når man spiser for lite, er at kroppen tar opp alt det den kan få ut av maten! Og det lagres i kroppen som fett. 

Dessuten hvis man vil bygge muskler, er man nødt til å spise sunn, god, variert og proteinrik mat ♥

Når kroppens funksjoner går saktere fordi man sulter, innebærer det også at man blir slapp, ukonsentrert og får et nedsatt immunforsvar. Det betyr at man lettere blir syk og presterer dårlig i det sosiale livet og på jobb/skole, og trening! Det er altså ingen fordeler med å sulte seg selv, og det er svært farlig å gå ned i vekt på den måten. Man risikerer å få store mangler på mange vitaminer, mineraler og næringsstoffer! Som er not good.

Jeg fikk hjelp hos to super flinke coacher som hjalp meg med både trenings- og kostholdsprogram, Kim Johnny Falk og Edmund Johansen. Lærte masse av dem, derav ting som jeg kommer til å ta med meg resten av livet. Er evig takknemlig for det! Hvis dere ønsker å få tilsendt treningsprogram, og få hjelp med trening og kosthold generelt, kan dere ta kontakt med LE-invest. LE-invest styres av Edmund Johansen, en erfaren coach og utøver, han har selv flere meritter både fra nasjonale og internasjonale mesterskap, og Lone Norås, Nordisk Mester og Junior Verdensmester i Bikini Fitness. Dere kan også kontakte Kim på facebook. Dem kan hjelpe dere med å oppnå målene deres innenfor trening! 



✦ Hvis du skal opprettholde en god trenings-steam, så er du nødt til å finne motivasjon til å holde på med det. Du må finne glede i å trene! Man på finne en treningsform som passer for deg, og som du synes er morsom og som du liker å holde på med.

✦ Mange blir også mer motivert om man har en treningspartner, så spør en venn om han/hun vil være med deg på trening! Så kan dere motivere hverandre.

✦ Jeg for min del, blir veldig motivert på trening av musikk! Har en spesiell type musikk jeg hører på når jeg trener, som gir meg et skikkelgi trenings-kikk!

✦ Mange blir også mer motivert på treningen hvis man føler seg vell (jeg er også en av de)! Kjøp et fresht treningstøy som du føler deg komfertabel i.

✦ Lag deg et treningsprogram eller en treningsdagbok. Slik kan du loggføre treningsøktene, og dette kan også påvirke motivasjonen. Da har du en god oversikt, og du ender heller ikke opp med å dra på trening og egentlig bare daffe rundt.

✦ Hvis man vil ha resultater, så må man jobbe for det. Men man må også huske å kose seg innimellom!

 

Selv liker jeg veldig godt å trene variert! Er veldig glad i å trene styrke. Jeg er også veldig glad i å ta meg en løpetur, gå turer og trene utendørs. Før gikk jeg på dans, noe som jeg trivdes veldig godt med! Men måtte slutte fordi det ble for hektisk på skolen. Har veldig lyst til å prøve yoga!

 


Meg og min kjære bror på trening.


Sist men ikke minst så blir man jo super glad av å trene, og man får massevis av ekstra energi til å prestere i hverdagen!

 

Hvis dere vil ha et mer utdypende innlegg om enten trening eller kosthold, er det bare å skrive i kommentarfeltet.

 

- kmjs

 

5 kommentarer

Jeanette

12.12.2014 kl.20:50

Lookin good :-) !

Kristine Skagen

12.12.2014 kl.20:52

Jeanette: Tusen takk, og i lige så ;-)

sommerkroppen2015

13.12.2014 kl.03:26

Mye god informasjon her! Digger bloggen din! Har selv starten min vei mot den kroppen jeg alltid har ønsket meg. Støtt meg gjerne! :) Må si jeg ble litt satt ut når jeg så du hadde større biceps enn meg :S .. Tror jeg må legge meg i hardtrening!

Kristine Skagen

13.12.2014 kl.12:45

sommerkroppen2015: Tusen takk, koselig å høre :D
Var innom bloggen din, og det ser kjempe bra ut! Stå på videre!
Hahah?

Anonym

13.12.2014 kl.16:15

Håper du kan skrive et mer utdypende innlegg om kosthold, for det er noe jeg sliter med. Skriv gjerne hva du spiste når du hadde den strenge mat-planen din, og hvor ofte.

Skriv en ny kommentar

Kristine Skagen

Kristine Skagen

17, Sør-Varanger

Hei og velkommen til min blogg! Jeg heter Kristine Skagen, er 17 år og kommer fra Røyken. Har bodd i Hammerfest i mange år, og for øyeblikket bor jeg i Kirkenes og studerer på IB-skolen (International Baccalaureate). Det er en anerkjent internasjonal skole der alt går på engelsk, som et alternativ til den norske videregående skolen. Legg meg gjerne til som venn og følg bloggen videre! :-) For spørsmål, kontakt meg på: k-mskag@frisurf.no

Kategorier

Arkiv

hits