TRENING OG KOSTHOLD

Hei og god fredag! Det var mange av dere som nsket et treningsinnlegg, og jeg m bare si at jeg er langt ifra profesjonell innen trening, s dette innlegget er skrevet basert p egne meninger og opplevelser, s here we go:



Trening og mosjon har alltid vrt noe jeg har likt holde p med. Helt fra jeg var liten, tok mamma og pappa meg med p lange g- og sykkelturer, jeg var med i mange forskjellige idretter, og jeg har egentlig bare utviklet et svrt godt forhold til trening. Perioden Januar 2014 til Juni 2014, var den mest intense perioden med trening. Bildene under er fra denne perioden, da jeg var i den beste formen jeg noen gang har vrt i.Nderimot er jeg langt ifra i den formen som dere ser p bildene, og det skyldes rett og slett at jeg har flyttet, og n gr et veldig tft studie da jeg ikke har mye tid og overskudd til trening. P bildene holdt jeg meg ogs til en veldig streng matplan (vil ikke kalle det diett, for det hres s ekstremt ut). Den gikk ut p at jeg spiste masse proteinrik og "ren" mat. Jeg spistemassep den tiden, s til dere som spiser kjempe lite for bli tynnere = det funker ikke folkens, i hvertfall ikke over en lang tid.

Sult pvirker kroppen negativt p flere omrder. Den blir stresset, konsentrasjonsevnen gr ned, man gr glipp av viktige nringsstoffer, og man blir svak og tiltaksls fordi man ikke fr nok energi. Kroppen er avhengig av jevn tilfrsel av energi for at vi skal klare leve. I perioder med sult, vil kroppen derfor sette ned forbrenningen kraftig for bruke minst mulig undige krefter. Den setter alts inn alle krefter for overleve, og for gi nok energi til cellene i kroppen.

Vi trenger alts mat for kunne forbrenne. Det er det samme som energi, man kan jo ikke bruke noe energi om man ikke har noe energi i utgangspunktet? Det som skjer med kroppen hvis du ikke spiser nok, er at den gr over i et "sultemodus". Kroppen vr er bygd slik, og dette stammer fra laangt tilbake, da det ofte var drlige tider og kroppen mtte spare p det lille den inntok. Det som alts skjer nr man spiser for lite, er at kroppen tar opp alt det den kan f ut av maten! Og det lagres i kroppen som fett.

Dessuten hvis man vil bygge muskler, er man ndt til spise sunn, god, variert og proteinrik mat♥

Nr kroppens funksjoner gr saktere fordi man sulter, innebrer det ogs at man blir slapp, ukonsentrert og fr et nedsatt immunforsvar. Det betyr at man lettere blir syk og presterer drlig i det sosiale livet og p jobb/skole, og trening! Det er alts ingen fordeler med sulte seg selv, og det er svrt farlig g ned i vekt p den mten. Man risikerer f store mangler p mange vitaminer, mineraler og nringsstoffer! Som er not good.

Jeg fikk hjelp hos to super flinke coacher som hjalp meg med bde trenings- og kostholdsprogram, Kim Johnny Falk og Edmund Johansen. Lrte masse av dem, derav ting som jeg kommer til ta med meg resten av livet. Er evig takknemlig for det! Hvis dere nsker f tilsendt treningsprogram, og f hjelp med trening og kosthold generelt, kan dere ta kontakt med LE-invest. LE-invest styres av Edmund Johansen, en erfaren coach og utver, han har selv flere meritter bde fra nasjonale og internasjonale mesterskap, og Lone Nors, Nordisk Mester og Junior Verdensmester i Bikini Fitness. Dere kan ogs kontakte Kim p facebook. Dem kan hjelpe dere med oppn mlene deres innenfor trening!



✦ Hvis du skal opprettholde en god trenings-steam, s er du ndt til finne motivasjon til holde p med det. Du m finne glede i trene! Man p finne en treningsform som passer for deg, og som du synes er morsom og som du liker holde p med.

✦ Mange blir ogs mer motivert om man har en treningspartner, s spr en venn om han/hun vil vre med deg p trening! S kan dere motivere hverandre.

✦ Jeg for min del, blir veldig motivert p trening av musikk! Har en spesiell type musikk jeg hrer p nr jeg trener, som gir meg et skikkelgi trenings-kikk!

✦ Mange blir ogs mer motivert p treningen hvis man fler seg vell (jeg er ogs en av de)! Kjp et fresht treningsty som du fler deg komfertabel i.

✦ Lag deg et treningsprogram eller en treningsdagbok. Slik kan du loggfre treningsktene, og dette kan ogs pvirke motivasjonen. Da har du en god oversikt, og du ender heller ikke opp med dra p trening og egentlig bare daffe rundt.

✦ Hvis man vil ha resultater, s m man jobbe for det. Men man m ogs huske kose seg innimellom!

Selv liker jeg veldig godt trene variert! Er veldig glad i trene styrke. Jeg er ogs veldig glad i ta meg en lpetur, g turer og trene utendrs. Fr gikk jeg p dans, noe som jeg trivdes veldig godt med! Men mtte slutte fordi det ble for hektisk p skolen. Har veldig lyst til prve yoga!


Meg og min kjre bror p trening.


Sist men ikke minst s blir man jo super glad av trene, og man fr massevis av ekstra energi til prestere i hverdagen!

Hvis dere vil ha et mer utdypende innlegg om enten trening eller kosthold, er det bare skrive i kommentarfeltet.

- kmjs

5 kommentarer

Jeanette

12.12.2014 kl.20:50

Lookin good :-) !

Kristine Skagen

12.12.2014 kl.20:52

Jeanette: Tusen takk, og i lige s ;-)

sommerkroppen2015

13.12.2014 kl.03:26

Mye god informasjon her! Digger bloggen din! Har selv starten min vei mot den kroppen jeg alltid har nsket meg. Sttt meg gjerne! :) M si jeg ble litt satt ut nr jeg s du hadde strre biceps enn meg :S .. Tror jeg m legge meg i hardtrening!

Kristine Skagen

13.12.2014 kl.12:45

sommerkroppen2015: Tusen takk, koselig hre :D
Var innom bloggen din, og det ser kjempe bra ut! St p videre!
Hahah?

Anonym

13.12.2014 kl.16:15

Hper du kan skrive et mer utdypende innlegg om kosthold, for det er noe jeg sliter med. Skriv gjerne hva du spiste nr du hadde den strenge mat-planen din, og hvor ofte.

Skriv en ny kommentar

Kristine Skagen

Kristine Skagen

17, Sr-Varanger

Hei og velkommen til min blogg! Jeg heter Kristine Skagen, er 17 r og kommer fra Ryken. Har bodd i Hammerfest i mange r, og for yeblikket bor jeg i Kirkenes og studerer p IB-skolen (International Baccalaureate). Det er en anerkjent internasjonal skole der alt gr p engelsk, som et alternativ til den norske videregende skolen. Legg meg gjerne til som venn og flg bloggen videre! :-) For sprsml, kontakt meg p: k-mskag@frisurf.no

Kategorier

Arkiv

hits